Ρώτησα τους μαθητές μου…
…στην αρχή του χρόνου : Ποια νομίζετε ότι είναι τα χαρακτηριστικά του ιδανικού καθηγητή;
Πότε τους ρώτησα… Με το καλημέρα, ξεκινώντας στην Α΄Λυκείου, παιδιά που δεν είχα ξαναδεί και δεν είχα ποτέ μαθητές μου.
Γιατί τους ρώτησα… Ήθελα να κάνω ένα συμβόλαιο μαζί τους, όπως κάνω κάθε χρόνο άλλωστε. Να ξέρουμε μικροί – μεγάλοι που βρισκόμαστε και τι περιμένουμε ο ένας από τον άλλο. Αλλά δεν ήθελα, όπως έκανα μέχρι τώρα, να το κάνω σε επίπεδο δηλώσεων και εξαγγελιών. Ήθελα οι ίδιοι να τα εντοπίσουν.
Το δείγμα δεν είναι αυτό που θα μπορούσε να πει κανείς χαρακτηριστικό. Ούτε φυσικά μίλησαν όλα τα παιδιά. Πάντα έτσι γίνεται άλλωστε. Όμως μάλλον μιλήσανε ελεύθερα.
Λοιπόν συνάδελφοι, κυρίες και κύριοι, να σας πω τι περιμένουν τα παιδιά από τους καθηγητές τους…
1. Να είναι επικοινωνιακός και να δείχνει σεβασμό (προς τους μαθητές).
2. Να είναι αξιοκρατικός και να μη δείχνει μεροληπτική συμπεριφορά.
3. Να είναι ειλικρινής στις δηλώσεις του πάνω στην επίδοση του μαθητή.
4. Να μη δίνει έτοιμες πληροφορίες αλλά να καθοδηγεί τους μαθητές στη μελέτη.
5. Να μπορεί να συζητήσει κανείς μαζί του.
6. Να είναι κατανοητός στην παράδοση.
7. Να μην είναι αυθεντία και να κατεβάζει τις γνώσεις στο επίπεδο των μαθητών.
8. Να συμβουλεύει τους μαθητές πως να δουλεύουν καλύτερα.
9. Να έχει μεταδοτικότητα
10. Να είναι φιλικός με τους μαθητές και να συζητάει τα θέματα που τυχόν προκύπτουν.
11. Να είναι υπομονετικός.
12. Να επεξηγεί.
13. Να δείχνει κατανόηση στα προβλήματα των παιδιών.
14. Να είναι δίκαιος και να μη κάνει διακρίσεις.
15. Να κάνει το μάθημα διασκεδαστικό.
16. Να μην υπάρχει κλίμα τρομοκρατίας στη τάξη και να νοιώθουν άνετα οι μαθητές
17. Να ακούει τις απόψεις των μαθητών.
18. Να μη κάνει μάθημα μόνο μέσα από το βιβλίο αλλά να δίνει και σημειώσεις.
19. Να κάνει σχεδιάγραμμα μαθήματος.
20. Να χρησιμοποιεί εναλλακτικές μορφές μαθήματος.
21. Να κάνει πειράματα.
22. Να δείχνει ενδιαφέρον για το μάθημα.
23. Να κάνει διαθεματικές εργασίες.
24. Να έχει ενέργεια.
25. Να έχει όρεξη.
26. Να έχει χιούμορ.
27. Να είναι οργανωμένος.
28. Να επιβάλλεται στη τάξη χωρίς να είναι αγχωτικός.
29. Να ρωτάει για απορίες.
και τέλος…
30. Να φοράει χρωματιστά ρούχα !!!!!
Λοιπόν; Τι λέτε; Νομίζω τα είπαν όλα. Μήπως κάποια πρέπει να μας προβληματίσουν λίγο παραπάνω;
Δηλαδή…
Αξιοκρατία, κατανόηση, χιούμορ, οργάνωση στη δουλειά και ρούχα με χαρούμενα χρώματα!!!!! Μήπως να το δούμε κάπως αλλιώς. Δεν ξέρω αν εσείς έχετε κάποια άλλα δεδομένα, ή ακόμα αν θυμάστε και εσείς κάτι που να εξηγεί αυτά που ζητάνε οι μαθητές.
Δηλαδή εγώ θυμάμαι τους καθηγητές μου μόνιμα με τα ίδια ρούχα και σε όλες τις αποχρώσεις του γκρι.
Επίσης θυμάμαι το φόβο να διαχέεται στη τάξη με την άφιξη ορισμένων καθηγητών.
Θυμάμαι καθηγητές με “αυλή” που έπαιρναν βαθμούς έτσι…και άλλοι ίδρωναν να δούνε βαθμό της προκοπής.
Από την άλλη είναι δύσκολο να “υιοθετήσεις” 200 μαθητές, και να ασχοληθείς με τον καθένα προσωπικά, όμως τα θέματα που βάζουν δείχνουν κάποια πράγματα.
Φυσικά και έχουν αλλάξει πολλά πράγματα. Τόσο στην εκπαίδευση όσο και στους μαθητές. Κάποια όμως φαίνεται ότι θέλουν ακόμα πολύ χρόνο. Και μετά μιλάμε… για ψηφιακή τάξη και τεχνολογία!!!!
Μάλλον πρέπει να το ψάξουμε λίγο παραπάνω. Μάλλον πρέπει να μάθουμε (όλοι) να ακούμε και όχι μόνο να μιλάμε.
Νομίζω ότι γυρνάω στα ίδια και τα ίδια. Σκεφτείτε τα και μοιραστείτε τις σκέψεις σας. Πείτε μου τι θυμάστε εσείς από το σχολείο και πως εσείς φαντάζεστε τον ιδανικό καθηγητή. Είτε έχετε είτε είχατε…κάποτε
Τη καλησπέρα μου.