Αξιολόγηση Ερευνητικών Εργασιών : Παρουσίαση και Τέχνημα…
…ή με άλλα λόγια συνέχεια πέμπτη.
Το τελευταίο κομμάτι στην αξιολόγηση είναι η παρουσίαση της εργασίας στο κοινό. Εδώ πρέπει να πούμε ότι υπάρχει ένα θέμα. Το θέμα αυτό είναι ο ΧΡΟΝΟΣ. Είναι σημαντικό να σκεφτούμε ότι όλες οι εργασίες θα παρουσιαστούν, την ίδια μέρα, στο ίδιο κοινό, θωρητικά τουλάχιστον. Εμείς έχουμε 16 ομάδες ( 4 τμήματα Χ 4 ομάδες ανά τμήμα). Άρα αν έχουμε 15 λεπτά ανά παρουσίαση, θέλουμε τουλάχιστον 4 ώρες (!!!). Αυτό σημαίνει όλη η μέρα γιατί όπως καταλαβαίνετε, το τέταρτο πρέπει να είναι αυστηρό, αλλά έχει και τη μετακίνηση των μαθητών, την εγκατάσταση των παρουσιάσεων, την “τακτοποίηση” γενικά της ομάδας και μετά τη παρουσίαση. Μετά έχουμε το μάζεμα. Στη καλύτερη περίπτωση 3-4 λεπτά. Αν όλα είναι καλά, φτάνουμε στο 2ολεπτο. Εμείς επιλέξαμε κάθε 4 εργασίες να έχουμε 10 λεπτά “διάλειμμα” όπου οι επόμενοι 4 θα προετοιμάζονται και οι προηγούμενοι θα τα μαζεύουν. Δώσαμε 15 λεπτά το πολύ στη παρουσίαση και 5 λεπτά για ερωτήσεις αν υπάρχουν – ανελαστικά εντελώς – για να ξεκινήσουμε 8.30 τις παρουσιάσεις και να τελειώσουμε στις 14.30 που ολοκληρώνονται οι διδασκαλίες, για να αποχωρήσουν οι μαθητές. Αν μείνουμε στο πρόγραμμα και “ξεκλέψουμε” 1-2 λεπτά, θα μπορέσουμε να έχουμε 5-6 λεπτά να μαζέψουμε. Καταλαβαίνετε λοιπόν πόσο πιεστικά είναι πράγματα. Επίσης όλοι οι συνάδελφοι που συμμετέχουν θα είναι “ελεύθεροι διδασκαλίας” την ημέρα εκείνη, γιατί θα πρέπει να αξιολογήσουν τις εργασίες και για λόγους ισονομίας σε κάθε κύκλο θα είναι όλα τα τμήματα. Ίσως θα σας εξυπηρετούσε να είναι ανά κύκλο, το τμήμα ενδιαφέροντος. Όπως και να έχει η Α’ λυκείου εκείνη τη μέρα δεν θα μπορέσει να δουλέψει. Επίσης πρέπει να πούμε ότι η παρουσίαση σε κοινό είναι υποχρεωτική.
Ας δούμε τι προβλέπεται για τις παρουσιάσεις και το τέχνημα.
Πρώτα απ’ όλα αξιολογούμε την ενημέρωση. Λέγοντας ενημέρωση εννοούμε ουσιαστικά την παρουσίαση της εργασίας. Ποιοι είναι οι στόχοι, τι κάνανε για την έρευνα, τι δεδομενα μαζέψανε, τι συμπεράσματα βγάλανε, ποια ήταν τα κομβικά σημεία της μελέτης, και κρίση της εργασίας, και όλης της διαδικασίας.Εδώ να πούμε ότι αντικειμενικά δεν είναι δυνατόν να “διαβαστούν” οι εργασίες. Άρα θα πρέπει να έχουν προνοήσει να βγάλουν μια περίληψη για την παρουσίαση, να δούμε τι θα πούνε και τι θα δείξουν στην παρουσίαση. Επίσης θα πρέπει να παρουσιάσουν όλοι οι μαθητές. Έστω ένα μικρό τμήμα. Αυτό σημαίνει ότι η παραπάνω προετοιμασία θα πρέπει να γίνει από κάθε μαθητή. Κάποιοι ίσως θα πρότειναν τη παρουσίαση να τη κάνει ένας μαθητής για την ομάδα. Νομίζω ότι ενδεδειγμένο είναι να παρουσιάζουν όλοι οι μαθητές της ομάδας.
Μετά έχουμε την παρουσίαση αυτή καθεαυτή. Πως τη κάνουν δηλαδή οι μαθητές. Τι χρησιμοποιούν; Η γλώσσα που είναι άλλωστε και το σημαντικότερο στοιχείο της παρουσίασης, είναι σωστή, είναι σαφής, έχει ειρμό; Όλα αυτά είναι σημεία που πρέπει να τα λάβουμε υπόψη.
Επίσης αν χρησιμοποιούν πολυτροπικά μέσα, βίντεο, ΤΠΕ είναι σημεία που λαμβάνονται υπόψη.
Αν κατά την παρουσίαση είναι άνετα τα παιδιά, αν έχουν χιούμορ, και αν είναι παραστατικοί και δημιουργικοί κατά την διάρκεια της παρουσίασης.
Ένα άλλο σημείο είναι η ετοιμότητα και η πληρότητα, τόσο στις ερωτήσεις όσο και στα σχόλια του κοινού. Μέσα από αυτή τη διαδικασία φαίνεται κατά πόσο οι μαθητές έχουν εργαστεί και έχουν κατανοήσει τι κάνουν. Αν έχουν εμπεδώσει την εργασία θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις ερωτήσεις και τα σχόλια.
Εδώ τα πράγματα είναι πιο υποκειμενικά, από τα προηγούμενα. Έχουμε κάποια σημεία αναφοράς αλλά η αξιολόγηση σε μεγάλο βαθμό είναι υποκειμενική. Πάντως μπορούμε και εδώ να βάλουμε κάποια στάνταρντ για την αξιολόγηση.
Όλα τα παραπάνω φαίνονται στο σχήμα που ακολουθεί.
Ισχύουν τα γνωστά για τα διαγράμματα. Και μια και μιλάμε για την παρουσίαση να σας δώσω και την πρόσκληση. Γνωρίζω ότι είναι εργάσιμη μέρα αλλά θα ήταν χαρά μας να σας δούμε στις παρουσιάσεις. Θα ήθελα αν κάποιος θέλει να έρθει να με ενημερώσει σχετικά, για να μπορέσω να τον υποδεχθώ.
Την καλησπέρα μου…
Όλη η σειρά των δημοσιεύσεων είναι εδώ :
Αξιολόγηση ερευνητικών εργασιών…(μέρος 1ο)
Αξιολόγηση Ερευνητικών Εργασιών – Έρευνα
Αξιολόγηση Ερευνητικών Εργασιών – το Περιεχόμενο
Αξιολόγηση Ερευνητικών Εργασιών : Γλώσσα και Πολυτροπικότητα