Πάμε Πολυτεχνείο…
Το διήμερο που μας πέρασε το Πολυτεχνείο γιόρταζε τα 180 χρόνια από την ίδρυση του και άνοιξε τις πόρτες του στους μαθητές, για να δουν από κοντά και να γνωρίσουν τις σχολές αλλά και τα εργαστήρια του. Φυσικά και βρήκαμε ευκαιρία και πήγαμε και εμείς.
Οι μαθητές του Θετικού προσανατολισμού της Β και της Γ Λυκείου – 48 μαθητές στο σύνολο – τη Παρασκευή το πρωί βρεθήκαμε στο πολυτεχνείο, όπου μας υποδέχτηκαν στα Εργαστήρια των Μηχανικών Ορυχείων και Μεταλλειολόγων αλλά και στα Εργαστήρια των Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών. Μετά επισκεφτήκαμε το κλειστό Γυμναστήριο, όπου λειτουργούσε έκθεση από όλα τα εργαστήρια παρουσιάζοντας διάφορα πειράματα και επιτεύγματα.
Εμείς ξεκινήσαμε από τα εργαστήρια των Μεταλλειολόγων και ειδικότερα από τα μικροσκόπια. Δύο ειδών, διαπερατότητας και σκέδασης. Ειδικότερα
Στο ηλεκτρονικό μικροσκόπιο διαπερατότητας με ανάλυση της τάξεως την nm = δισεκατομμυριοστά του μέτρου ( = 10 ^-9 m). Εκεί ο κ Γιώργος Φούρλαρης – Καθηγητής της Σχολής, μας παρουσίασε πολύ παραστατικά τον τρόπο λειτουργίας του μικροσκοπίου και κυρίως τη σημασία του στην μελέτη των πετρωμάτων.
Ο κ Φούρλαρης μιλάει στους μαθητές.
Βλέποντας δείγματα στο ηλεκτρονικό μικροσκόπιο.
Στη συνέχεια είχαμε το μικροσκόπιο σκέδαση ( αν θυμάμαι και καλά τους όρους) όπου ο κ Τσακιρίδης Πέτρος, Διδάκτορας στη Σχολή, μας εξήγησε τις διαφορές των δύο μικροσκοπίων αλλά κυρίως τον λόγο ύπαρξης και των δυο γιατί έχουν διαφορετικές χρήσεις και εφαρμογές.
Ο κ Τσακιρίδης μιλάει στους μαθητές.
Σε ρόλο χειριστή του μικροσκοπίου ο Θάνος αλλάζει τις παραμέτρους και οι υπόλοιποι παρατηρούμε τις αλλαγές που προκαλούνται.
Ακολούθησε το μουσείο των ορυκτών όπου σε μια αίθουσα ήταν όλος ο υπόγειος θησαυρός των ορυκτών και των μεταλλευμάτων. Ο κύριος Τριανταφυλλίδης Σταύρος, Λέκτορας της Σχολής, μας εξήγησε τι βλέπουμε αλλά και πως μπορούμε να ξεχωρίσουμε κάποια πράγματα από αυτά που βλέπουμε στα πετρώματα αλλά και τι υπάρχει που δεν βλέπουμε.
Ο κ Τριανταφυλλίδης μιλάει στους μαθητές για τον σιδηροπυρίτη και όχι μόνο στο μουσείο πετρωμάτων.
Οι μαθητές βλέπουν τα πρώτα όργανα και μαθαίνουν για την εξέλιξη τους.
Στη συνέχεια η κυρία Λυκούδη Έφη, Διδάκτωρ της Σχολής, εξηγεί στους μαθητές για τα απολιθώματα, πως δημιουργούνται και τη σημασία τους στη δυνατότητα μας να καταλάβουμε τη μορφή του κόσμου κάποια εκατομμύρια χρόνια πριν.
Η κ Λυκούδη και οι μαθητές μπροστά από την βιτρίνα με τα απολιθώματα.
Στη συνέχεια η ομάδα μετακινήθηκε στο εργαστήριο των Ηλεκτρολόγων Μηχανικών όπου επισκεφτήκαμε το εργαστήριο υψηλής τάσης και το εργαστήριο ηλεκτρικής ισχύος.
Στο εργαστήριο υψηλής τάσης ο κ Παπασταμάτης Πάνος, υποψήφιος Διδάκτωρ της Σχολής, μας παρουσίασε το εργαστήριο και μας εξήγησε τη σκοπιμότητά τους αλλά και τον ρόλο του σαν ανεξάρτητος κριτής – ερευνητής – αξιολογητής διαφόρων παραμέτρων. Το εργαστήριο μπορεί να κάνει μετρήσεις σε διάφορες παραμέτρους και έχει πιστοποιηθεί σαν ανεξάρτητος αξιολογητής.
Στη φωτογραφία έχουμε την ηλεκτρική εκκένωση που παρατηρείται όταν λόγω υπέρυψηλής τάσης ξεπερνάει το όριο προστασίας του μονωτήρα το ηλεκτρικό ρεύμα περνάει στη μεταλλική πλάκα που είναι από κάτω “πηδώντας” την ενδιάμεση απόσταση και δίνοντας τον ηλεκτρικό σπινθήρα.
Μας έγινε και επίδειξη δημιουργίας κεραυνού με δημιουργία υπερυψηλής τάσης (1.800.000 βόλτ) το οποίο μάλλον καταγράψαμε σε βίντεο. (πάντως εγώ δεν πρόλαβα να το δω).
Μετά επισκεφτήκαμε τον ανηχωικό θάλαμο (θάλαμος χωρίς ηχώ για ακριβείς μετρήσεις σε ήχο).
Μέσα στον ανηχωικό θάλαμο.
Στη συνέχεια στους κινητήρες, ο κ. Κλαδάς Αντώνιος, καθηγητής της σχολής, μας ανάπτυξε σύντομα της σημασία του ηλεκτρισμού στη ζωή μας και τη καθημερινότητά μας .
Οι μαθητές παρακολουθούν τον κύριο Κλαδά να τους παρουσιάζει… τον ηλεκτρισμό.
Ακολούθησε ο κ Παπακωνσταντίνου Απόστολος, υποψήφιος διδάκτωρ της Σχολής, που εξήγησε τη λειτουργία των φωτοβολταϊκών στοιχείων και πως αξιοποιούνται σε καθημερινή οικιακή χρήση. Μας έδειξε τα κυκλώματα, τις μπαταρίες και το σύστημα ελέγχου.
Ο κ Παπακωνσταντίνου εξηγεί τη λειτουργία των φωτοβολταϊκών στοιχείων.
Τέλος ο κ Κρασόπουλος Χρήστος, υποψήφιος διδάκτωρ, μας παρουσίασε μια μετατροπή ενός αυτοκινήτου σε ηλεκτρικό και μας εξήγησε τη σημασία της, αλλά και γενικότερα την ανάγκη της ηλεκτροκίνησης, μια και πιθανότατα οι μαθητές θα χρησιμοποιούν μια τέτοια μέθοδο στις μετακινήσεις τους.
Ο κ Κρασόπουλος παρουσιάζει το ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο.
Η επίσκεψη έκλεισε με την επίσκεψη στο κλειστό γυμναστήριο με τα πολλά εκθέματα όπου δυστυχώς δεν είχαμε όσο χρόνο θα θέλαμε για να χορτάσουμε όλα τα εκθέματα που είχαμε μπροστά μας.
Μπροστά στα εκθέματα της ρομποτικής.
Από τη προχθεσινή μας επίσκεψη θα μπορούσα να πω, ότι πήραμε μια “μυρουδιά” από το Πολυτεχνείο. Όσο χρόνο και αν είχαμε τόσο χρόνο θα μπορούσαμε να περάσουμε στα εργαστήρια ή στο γυμναστήριο.
Υπήρξε μια μεγάλη κινητοποίηση στο ΕΜΠ για να μας υποδεχθούν και να μπορέσουν να διαχειριστούν όλο αυτό το κόσμο. Πολλοί πέρασαν “απαρατήρητοι” όπως οι συνοδοί μας στα διάφορα εργαστήρια που δεν μπόρεσα να συγκρατήσω τα ονόματα αλλά και η φωτογράφος που ναι μεν δεν κράτησα το όνομά της αλλά την έβγαλα φωτογραφία “επί το έργον”. Μια και γνωρίζω από εμπειρία ότι οι φωτογράφοι είναι οι πιο αδικημένοι μια και σπάνια βγαίνουν φωτογραφία.
“Όπως είστε…. μισό…. έτοιμοι”
Επίσης πρέπει να αναφέρουμε την κ. Κριθινάκη Κατερίνα που μας δέχτηκε στους Ηλεκτρολόγους μηχανικούς και από ότι κατάλαβα είχε τη διαχείριση και τον συντονισμό της επίσκεψης στα εργαστήρια των ηλεκτρολόγων.
Σίγουρα θα πρέπει να ευχαριστήσουμε όλη τη κοινότητα του ΕΜΠ που μας δέχτηκε προχθές και να σας πω ότι οι μαθητές μας επέστρεψαν γεμάτοι εμπειρίες και καινούργιες εικόνες.
Σας ευχαριστούμε πολύ.
Την καλημέρα μου.