Featured Posts

  • Prev
  • Next

Η εκπαίδευση…αλλιώς…

Posted on : 31-10-2015 | By : manaliss | In : Εκπαιδευτικά

0

Ένα από το προσόντα που έχει το σχολείο είναι ότι σου δίνει τη δυνατότητα να βρεθείς σε μέρη που αλλιώς δεν θα μπορούσε να πας. Μέσα από τις εκπαιδευτικές επισκέψεις αποκτάς πρόσβαση σε μέρη που σαν ιδιώτης ή μόνος σου δεν θα μπορούσες να επισκεφτείς. Ένα τέτοιο μέρος είναι το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών στη Βασιλέως Γεωργίου. Αν και είναι ένα δημόσιο ερευνητικό κέντρο, από όσο γνωρίζω δεν υπάρχει η δυνατότητα σε κάποιον να το επισκεφτεί, πάνω στα εργαστήρια (διατηρώ μια μικρή επιφύλαξη).

Όπως και να έχει κάθε χρόνο οργανώνω μια επίσκεψη στο χώρο, για να έχουν οι μαθητές του θετικού προσανατολισμού μια εικόνα του τι σημαίνει έρευνα στην Ελλάδα αλλά να αποκτήσουν μια μικρή εμπειρία πάνω στα αντικείμενα που θα μπορούσε κάποιος να ασχοληθεί μετά το “πρώτο πτυχίο”.

Φέτος αν και αρχικά είχαν δηλώσει συμμετοχή 13 περίπου μαθητές ( γίνεται πάντα στις αργίες γύρω στην 28η Οκτωβρίου που έχουμε στη Σχολή μας και η συμμετοχή είναι ελεύθερη) που ήταν μια ικανή ομάδα για ξενάγηση τελικά ήρθαν μόνο τρεις μαθητές. Το άγχος για διάβασμα και να καλυφτεί κάποια ύλη τελικά κέρδισε απέναντι στην ενημέρωση πάνω στην έρευνα. Δεν γνωρίζω αν και πότε θα τους δοθεί ξανά η ευκαιρία να έχουν αυτή την ενημέρωση. Από την άλλη αυτό έδωσε σαφώς μια μεγαλύτερη ευελιξία στην ομάδα και μια “προσωπική ενημέρωση” σε ό,τι απορίες είχαν οι μαθητές. Ταυτόχρονα επειδή η επίσκεψη γίνεται σε ώρες εργασίας του ιδρύματος ( δηλαδή σταματούν τις δουλειές τους για να μας δεχτούν ) υπήρξε μια έκπληξη όταν εμφανιζόμασταν μόνο τέσσερις επισκέπτες αλλά αμέσως μετά υπήρχε μια οικειότητα και μια εξαιρετική διάθεση να μας πουν και να μοιραστούν μαζί μας ιδέες, σκέψεις, τεχνικές… Σε καμία περίπτωση δεν αισθανθήκαμε “ανεπιθύμητοι” ή “αγγαρεία” και αυτό ήταν κάτι το οποίο έγινε φανερό αμέσως.

Αρχικά ενημερωθήκαμε για τα βασικά χαρακτηριστικά της λειτουργίας του Εθνικού ιδρύματος Ερευνών από το κ. Σωτηρούδη Γιώργο ( που ήταν και ο συντονιστής της επίσκεψης ).

DSC01899

Επισκεφτήκαμε πολλά εργαστήρια ξεκινώντας από το Ινστιτούτο Θεωρητικής και Φυσικής Χημείας όπου ενημερωθήκαμε για τα υλικά, και πως σχεδιάζονται με βάση τις απαιτήσεις που υπάρχουν και τις τεχνικές που χρησιμοποιούνται για να γίνει δυνατή η απομόνωση των υλικών. Ξεναγός μας σε αυτό το ταξίδι ήταν ο κ. Γκιώνης τον οποίο για μια ακόμα φορά ευχαριστούμε.

DSC01900

Μετά η Ιωάννα Θεοχάρη μας ταξίδεψε στο μικρόκοσμο των μικροκολλοειδών συστημάτων όπου μας έδειξε το τρόπο με τον οποίο “συσκευάζονται” οι ουσίες για να ταξιδέψουν μέσα στον οργανισμό μας και να φτάσουν εκεί που πρέπει. Μάλιστα μας έφτιαξε και ένα μικροκολλοειδές διάλυμα λαδιού σε νερό ( και όμως το λάδι “διαλύεται” μέσα στο νερό, τουλάχιστον έτσι φαίνεται).

Τη στιγμή που το λάδι "διαλύεται" στο νερό.

Τη στιγμή που το λάδι “διαλύεται” στο νερό.

Στη συνέχεια περάσαμε στο Ινστιτούτο Βιολογίας, Φαρμακευτικής Χημείας και Βιοτεχνολογίας όπου στο εργαστήριο που επισκεφτήκαμε μάθαμε τον μηχανισμό με τον οποίο “κόβουμε” και “κολλάμε” κομμάτια από μικροοργανισμούς προκειμένου να κρατήσουμε εκείνα τα χαρακτηριστικά που επιθυμούμε. Είναι πολύ χονδρική προσέγγιση ίσως και με λανθασμένη ορολογία, αλλά η ουσία ήταν αυτή. Στη φωτό μια από τις ερευνήτριες εξηγεί τον μηχανισμό που γίνεται αυτή η διεργασία.

DSC01905

Στο τελευταίο εργαστήριο ο κ. Κώστας μας ξενάγησε σε βασικές φυσικοχημικές πρακτικές εργαστηρίων, υγροποίησε το ατμοσφαιρικό οξυγόνο για να το δούμε και μας έδωσε μια πολύ άμεση εικόνα πάνω στο τρόπο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε εργαστηριακά αυτές τις τεχνικές.

DSC01910

Παγώνοντας το ατμοσφαιρικό οξυγόνο σε υγρό άζωτο.

Τέλος η βιβλιοθήκη… ένας χώρος εργασίας και μελέτης σχεδιασμένος από τους αρχιτέκτονες Δοξιάδη και Πικιώνη με διάχυτο φυσικό φωτισμό σε όλη της την έκταση. Πρέπει να το προσέξεις ότι κατά τη διάρκεια της ημέρας δεν υπάρχει αναμμένο φως στη τεράστια κεντρική αίθουσα. Με ελεύθερη πρόσβαση σε όλους ( χρειάζεται μια απλή ανέξοδη εγγραφή ) αποκτάς πρόσβαση σε 16000 περιοδικά στα οποία η βιβλιοθήκη είναι συνδρομητής. Προτιμήθηκε η συνδρομή σε έγκριτα περιοδικά τα οποία παρέχουν επίκαιρη ενημέρωση σε εκατοντάδες θέματα και όλα είναι προσβάσιμα από το χώρο της βιβλιοθήκης. Έχει συγκριτικά λίγα βιβλία γιατί τα βιβλία μετά από κάποιο χρόνο, “ξεπερνιώνται”. Εκεί η επίσκεψη με τον προσωπικό σου υπολογιστή σου δίνει ελεύθερη και απεριόριστη πρόσβαση σε όλη αυτή τη πληροφορία. Επίσης λειτουργεί αποθετήριο όλων των διδακτορικών διατριβών που έχουν κατά καιρούς εκπονηθεί σε όλα τα πανεπιστήμια της Ελλάδας. Άρα είναι ο ιδανικός χώρος δουλειάς για να ξεκινήσει κάποιος μια εργασία.

Συζητώντας με την υπεύθυνη της Βιβλιοθήκης του ΕΙΕ.

Συζητώντας με την υπεύθυνη της Βιβλιοθήκης του ΕΙΕ.

Κλείνοντας οφείλω να ευχαριστήσω τον κ Σωτηρούδη αλλά και όλους τους οικοδεσπότες μας οι οποίοι μας έκαναν να περάσουμε τρεισήμισι ώρες “χωρίς να το καταλάβουμε” μέσα στο χώρο που παράγεται η νέα γνώση, ένα από τα πολλά ερευνητικά κέντρα της Ελλάδας.

Αυτό που θέλω να πω είναι ότι το Ίδρυμα μπορεί να το επισκεφτεί οποιοδήποτε σχολείο και είναι κρίμα να μη μπορέσουν όλοι οι μαθητές να δουν και να ενημερωθούν για το τι σημαίνει έρευνα. Και πραγματικά είναι “δυο τηλέφωνα μακριά” για να το επισκεφτεί κανείς.

Πρέπει να παρατηρήσω ότι με τη καινούργια δομή της ύλης στη Χημεία, οι μαθητές έχουν πολλά κομμάτια που δεν έχουν διδαχθεί – και ούτε και πρόκειται να διδαχθούν στο λύκειο – με αποτέλεσμα σε πολλές περιπτώσεις να υπάρξει ανάγκη να πούμε πολύ βασικά πράγματα ώστε να μπορούμε να επικοινωνήσουμε. Τι να κάνουμε…

Πέρυσι είχαμε επισκεφτεί περισσότερα τμήματα και μπορείτε να διαβάσετε σχετικά ΕΔΩ

Τη καλησπέρα μου…

Το διαγώνισμα…

Posted on : 14-10-2015 | By : manaliss | In : Αυτοκριτική, Εκπαιδευτικά

0

Πέρασαν τέσσερις μήνες από τη τελευταία εγγραφή… μάλλον πολύς καιρός… Φοβάμαι ότι περνάω…κρίση.

Σήμερα ήταν ένα διαγώνισμα στην πρώτη λυκείου… ήταν το πρώτο της χρονιάς και το πρώτο που γράφουν αυτοί οι μαθητές σε εμένα…

Κάποια αρχικά εισαγωγικά σχόλια.

Στην αρχή του χρόνου ενημέρωσα τους μαθητές πότε θα γράψουν διαγωνίσματα και σε ποια ύλη. Το έχω σαν αρχή να μη βάζω “απροειδοποίητα” γιατί κατά την άποψή μου οι μαθητές γνωρίζοντας – στο περίπου – πότε γράφουν μπορούν να είναι προετοιμασμένοι κατάλληλα, αν και δεν το κάνουν. Δηλαδή αφού ξέρεις ότι διανύεις ύλη για τεστ ή διαγώνισμα, προετοιμάζεσαι από την αρχή και όχι το προηγούμενο βράδυ. Η επιλογή είναι δική του. Γιαυτό και συνήθως η ημερομηνία δεν είναι διαπραγματεύσιμη. Έτσι σε σχόλιο μαθήτριας ότι δεν θα προλάβει να διαβάσει για ένα επερχόμενο τεστ… δεν μπόρεσα να κάνω κάτι γιατί αφού το ξέρουν εδώ και 20 μέρες… λογικό ήταν ότι όταν ολοκληρώθηκε η ύλη θα γράψουν. Έμενε η λεπτομέρεια της ημερομηνίας.

Κάθε φορά που βάζω διαγώνισμα προσπαθώ να ισορροπήσω ανάμεσα στην τυπικότητα, αυστηρότητα και ταυτόχρονα κατανόηση και βοήθεια. Οι μαθητές – τουλάχιστον κάποιοι – είναι σε κατάσταση άγχους και πανικού, αλλά μια τέτοια κατάσταση αυξάνει την ένταση σε όλη τη τάξη. Οι πολλές και επαναλαμβανόμενες ίδιες απορίες εκνευρίζουν αρκετούς και αυξάνουν το άγχος. Η ανασφάλεια και η αβεβαιότητα τους κάνει να ρωτάνε συνέχεια τα ίδια και τα ίδια, χωρίς να έχουν διαβάσει την εκφώνηση και να έχουν κατανοήσει τα δεδομένα. Αυτό σίγουρα δεν το καταλαβαίνουν και από την άλλη δημιουργούν μια κατάσταση στη τάξη με συνεχείς διακοπές με αποτέλεσμα να μη μπορούν να συγκεντρωθούν οι υπόλοιποι και να δουλέψουν. Από την άλλη έχοντας απορίες θεωρώ ότι πρέπει να δοθούν διευκρινήσεις. Και εκεί υπάρχει μια ισορροπία.

Μετά παραδίδοντας τα γραπτά, άρχισαν οι απορίες. Για το τι έπρεπε να γράψουν… Αν αυτό που έγραψαν ήταν σωστό… Αν έτσι έπρεπε να γραφτεί…Η δική μου ανάγκη να πάω στην επόμενη τάξη, δεν μου άφηνε περιθώρια να δώσω απαντήσεις αλλά τους διαβεβαίωσα ότι όταν πάρουν διορθωμένα τα γραπτά οποιαδήποτε απορία, θα λυθεί και οποιαδήποτε επεξήγηση ή διευκρίνηση θα είναι διαθέσιμη.

Η αίσθηση που έχω είναι ότι το κάθε διαγώνισμα αποτελεί ένα “σοκ”… και εκεί είναι το θέμα. Πρέπει οι μαθητές να συνηθίσουν να διαγωνίζονται σε θέματα αλλά πάντα μπαίνει το θέμα της ατομικότητας σε κάθε μαθητή. Πως μπορεί να γίνει ώστε ο κάθε μαθητής να μπορέσει να εκφραστεί και ταυτόχρονα να μπορέσει να αξιολογηθεί σωστά…Αυτό είναι πάντα ένα ζητούμενο για εμένα…

Θυμάμαι τη Μαρία ( όλες Μαρίες λέγονται) που την κυνηγούσα να μάθει χημεία και σήμερα είναι ερμηνεύτρια κλασσικού ρεπερτορίου ( σοπράνο) και έχει διεθνή καριέρα. Μια άλλη Μαρία, έχει ακολουθήσει καριέρα σκηνοθέτη και φυσικά τη “καταπίεζα” να μάθει χημεία.

Για εμένα πάντα θα είναι ζητούμενο το θέμα του διαγωνίσματος… Μετά από 29 χρόνια στις τάξεις ακόμα δεν έχω ξεκαθαρίσει πως πρέπει να γίνεται. Προσπαθώ να το κάνω βαθμονομημένο με κλιμακωτή δυσκολία και θέματα για “όλους”. Αλλά αυτό δεν φτάνει…

Σε κάθε διόρθωση δεν βάζω απλά ένα βαθμό… Βλέπω πως διατυπώνουν τις απαντήσεις, αν έχουν ξεκαθαρίσει τι διαβάζουν και τι απαντούν. Αν πάνε ψάχνοντας, το τρόπο που γράφουν – όχι καλλιγραφία αλλά αν μέσα από το κείμενο μου “δείχνουν” κάτι. Στο τετράδιο μου γράφω τον βαθμό αλλά και τα σχόλια για το γραπτό.Και τα σχόλια αυτά τα διασταυρώνω με τη τάξη με τις σημειώσεις τους στο τετράδιο και τις προφορικές απαντήσεις που δίνουν στις ερωτήσεις στη τάξη… όλα αυτά μαζί δίνουν την αξιολόγηση του μαθητή. Και πάλι μπαίνει ο “αστάθμητος” παράγων της προσπάθειας και της συμμετοχής, που ενισχύει και ενθαρρύνει εκείνους τους μαθητές που πραγματικά προσπαθούν ανεξάρτητα από το τελικό αποτέλεσμα.

Και κάπως έτσι φτάνουμε στη βαθμολογία… που παραδίδεται “δίπαξ” του έτους (κατά το άπαξ).Και  έρχονται οι γονείς και ενημερώνονται. Και ρωτάνε για την επίδοση του μαθητή… και γενικά δεν τους νοιάζουν τα γενικά σχόλια αλλά “έχουν γράψει κάποιο διαγώνισμα; ” και “τι πήραν στο γραπτό;” και μετά το σχόλιο… και αφού έγραψε 16 στο γραπτό γιατί πήρε 15 στο τετράμηνο… Δεν έχει καμία σημασία ότι όλο το τετράμηνο δεν είχε καμία συμμετοχή ή παρουσία στη τάξη. Δεν έχει καμία σημασία ότι όσες φορές ρωτήθηκε “δεν του πήρα λέξη”. Δυστυχώς δεν μπορούν να το δουν και θέλουν να δουν το κατάλογο για το “τεκμήριο” δηλαδή το τι έγραψε…

Κατά την άποψή μου οι γονείς θα πρέπει να συνεργάζονται ώστε να ενισχύουν τη προσπάθεια του παιδιού τους αλλά και του καθηγητή. Το σκιτσάκι που κυκλοφόρησε πριν 5-6 χρόνια βγάζει ένα μάλλον πικρό χαμόγελο…

vathmoi

Όλοι όμως όσοι είμαστε στην εκπαίδευση σίγουρα έχουμε βρεθεί αντιμέτωποι με γονείς που μας καθιστούν υπόλογους για τους βαθμούς του παιδιού τους και ζητούν διευκρινίσεις. Ευτυχώς είναι λίγοι… και είναι στο χέρι μας να γίνουν λιγότεροι… με τη σωστή συμπεριφορά μας στη τάξη, την τεκμηριωμένη βαθμολογία, την ξεκάθαρη συμπεριφορά και κυρίως τη σωστή δουλειά στη τάξη…

Στο “επάγγελμα” το δικό μας ( το θεωρώ πολλά περισσότερα ) η παρουσία μας, η συμπεριφορά μας και η σωστή αξιοκρατική συμπεριφορά θεωρώ ότι αποτελούν σημαντικότατη “διδακτέα ύλη”, και δεν την έχει κανένα αναλυτικό πρόγραμμα.

Τη καλησπέρα μου