Πρώτη βδομάδα Ερευνητικές Εργασίες…
Αυτή τη στιγμή που σας γράφω, ξεγελάω τον εαυτό μου. Νομίζω ότι έχω χρόνο και γράφω στο blog. Αλλά το σωστό είναι ότι έχω ανάγκη και γράφω στο blog. Βλέπετε έχουμε ήδη ξεκινήσει μαθήματα… (ναι από τη Δευτέρα κανονικότατα…) Ο λόγος δεν είναι η “προκοπή”… αλλά το γεγονός ότι ξεκινάμε όπως ακριβώς στη Γαλλία, μια και είμαστε Γαλλικό Σχολείο…(όχι απλά γαλλόφωνο). Έτσι αντιμετωπίσαμε πρώτοι αυτά που θα αντιμετωπίσετε εσείς από Δευτέρα και μετά. Λοιπόν τα βιβλία – για τα ιδιωτικά που τα αγοράζουμε – στη Β και Γ λυκείου γενικά υπάρχουν (τα περυσινά…μέχρι να εξαντληθούν). Εμείς ξεκινώντας πριν από όλους κάτι βρήκαμε…Οι υπόλοιποι δεν ξέρω…
Και πάμε στις Ερευνητικές εργασίες. Νομίζω έχω αναφέρει ότι είμαι συντονιστής φέτος για την Α’ λυκείου. Πρώτα από όλα πρέπει να πω, ότι εμείς δουλέψαμε λίγο ανάποδα, αναθέσαμε το μάθημα, και από τους συναδέλφους που έχουν το μάθημα δημιουργήθηκαν τα ζευγάρια και βγήκαν τα θέματα. Δηλαδή δεν υπήρξαν δυο συνάδελφοι που συνεννοήθηκαν, κατέθεσαν πρόταση και αν εγκριθεί να πάρουν το μάθημα… Δεν ξέρω σε πόσα σχολεία θα γίνει έτσι (προσωπικά νομίζω σε ελάχιστα έως κανένα).
Πάντως εδώ πρέπει να πω ότι η ομάδα είναι πολύ καλή… Τι σημαίνει αυτό… Κάναμε ολομέλεια, πριν ξεκινήσουμε (2/9) και τα βάλαμε κάτω… Συνεννοηθήκαμε άμεσα, οργανωθήκαμε, βγάλαμε σχεδόν αμέσως τους βασικούς άξονες των ερευνητικών εργασιών και πολύ γρήγορα, σκαρώσαμε τους βασικούς σκελετούς στο τι θα περιμέναμε να δούμε από τα παιδιά. Τώρα έχουμε τη Δευτέρα την ειδική συνεδρίαση όπου θα θέσουμε στο Σύλλογο τις προτάσεις, να δούμε και την άποψή τους και τα σχόλια τους, όπως επίσης να δούμε και τις προτάσεις τους αν υπάρχουν που θα χρησιμοποιηθούν σαν δεξαμενή θεμάτων για το μέλλον.
Το πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε είναι τι θα κάνουμε τους μαθητές μέχρι να δημιουργηθούν τα τμήματα ενδιαφέροντος. Βλέπετε είναι μάθημα ζώνης και όλα τα τμήματα είναι μαζί μέχρι να χωριστούν σε υποτμήματα ενδιαφέροντος. Είναι 68 παιδάκια και έχουμε από 17 / τμήμα.
Τι θα τα κάνουμε λοιπόν και πως θα τα απασχολήσουμε; Σκεφτήκαμε λοιπόν την ολομέλεια. Έτσι μαζευτήκαμε όλοι στη Βιβλιοθήκη τη Δευτέρα που είχαμε το Δίωρο όπου εγώ σαν συντονιστής τους έκανα μια γενική παρουσίαση των Ερευνητικών εργασιών. Αναφέρθηκα σε γενικά θέματα και όχι σε λεπτομέρειες. Είχαν αρκετή αγωνία όσον αφορά την αξιολόγηση, και έβαλαν αρκετά θέματα. Είχαν να κάνουν με πρακτικά πράγματα όπως που θα βρουν πληροφορίες, πως θα γράφουν τις εργασίες, τι θα παραδώσουν στο τέλος, τι σημαίνει δημόσια παρουσίαση…κλπ κλπ κλπ. Προσπάθησα να τους ηρεμήσω λίγο, και να τους εξηγήσω ότι είναι μια διαδικασία καινούργια, την οποία θα τη μάθουν σιγά σιγά με προσεκτικά βήματα και δεν είναι ανάγκη να τους πιάνει η αγωνία.
Πάντως οι απορίες τους μας ενίσχυσαν στο σχέδιο που είχαμε για τις δυο πρώτες εβδομάδες. Δηλαδή. Μέχρι να περάσουν από το σύλλογο οι εργασίες και να ανακοινωθούν στους μαθητές ώστε να χωριστούν σε τμήματα ενδιαφέροντος και να δουλεύουν την εργασία, σε ολομέλεια θα ενημερωθούν στα παρακάτω : Χρήση μηχανών αναζήτησης, από το ΙΝΤΕΡΝΕΤ (από τον καθηγητή πληροφορικής). Κριτήρια επιλογής πληροφοριών (από καθηγήτρια φιλόλογο). Δημιουργία ερωτηματολογίων (από καθηγήτρια φιλόλογο). Πως κάνουμε μια εργασία από τους καθηγητές βιολογίας και φυσικής. Όλοι αυτοί είναι μέλη της ομάδας, μαζί με τη καθηγήτρια των καλλιτεχνικών και δυο καθηγητές αγγλικής και γαλλικής φιλολογίας (σύνολο 8). Αναφέρω την ποικιλία γιατί ακούω περίεργες ποσοστώσεις σε σχολεία υπέρ της μιας ή της άλλης ειδικότητας…(!!!περίεργα μου φαίνονται). Με αυτό το τρόπο όλοι οι μαθητές έχουν αποκτήσει κάποιες γνώσεις υποδομής, και θα φροντίσουμε σιγά σιγά να αποκτήσουν και άλλες.
Έτσι την Δευτέρα αποφασίζουμε τις εργασίες και τη Πέμπτη στη μονόωρη και τελευταία ολομέλεια – πριν τις εργασίες (γιατί μετά θα ακολουθήσουν και άλλες ολομέλειες) – θα επιλέξουν τμήμα ενδιαφέροντος κατά σειρά επιλογής για όλα τα θέματα. Το Σαββατοκύριακο εγώ θα φτιάξω τα τμήματα ενδιαφέροντος με την διαδικασία που περιγράφεται στην εγκύκλιο και μετά θα αρχίσει η δουλειά. Σε κάθε τμήμα οι ομάδες θα βγούν με κλήρωση από “σακκούλι” (χωρίς διαπραγμάτευση ή μεταβολές) ώστε να είναι τυχαίες και να αποφύγουμε ομάδες κολλητών συμμαθητών και πρακτικές απομόνωσης μεταξύ τους.
Τα μη διαπραγματεύσιμα είναι η κλήρωση και το πλήθος των μελών της ομάδας (4). Δηλαδή εμείς με 17 παιδάκια έχουμε 3Χ4 + 1Χ5 (18 = 3Χ4 + 2Χ3 ή 2Χ4 + 2Χ5 κλπ κλπ). Γενικά προσπαθούμε όσο πιο κοντά στο 4.
Έτσι λοιπόν ξεκινάμε σιγά σιγά, και οργανωνόμαστε. Αν έχετε καμία ιδέα, ευπρόσδεκτη. Αν έχετε καμία απορία και αυτή ευπρόσδεκτη. Ο καθένας μας βλέπει τα πράγματα διαφορετικά και μέσα από αυτή τη διαφορετικότητα προχωράμε…ως γνωστόν.
Τη καλησπέρα μου….