Δεύτερη βδομάδα Ερευνητικές εργασίες…
Έτσι θα πάμε νομίζω. Πάντως η αίσθηση που έχω είναι ότι επειδή προηγούμαστε χρονικά από τα άλλα σχολεία, αντιμετωπίζουμε πρώτοι τα προβλήματα. Κάποια τα λύνουμε, κάποια το παλεύουμε. Πάντως το να μοιραστούμε τον προβληματισμό αλλά και τις εμπειρίες σίγουρα όφελος θα είναι.
Έτσι αυτή τη βδομάδα είχαμε άλλες δυο ολομέλειες στην Α’ λυκείου. Στο δίωρο, παρουσιάσαμε στους μαθητές, κριτήρια για να επιλέγουν τις πληροφορίες και από το διαθέσιμο υλικό να εντοπίζουν τι χρειάζονται. Στην ίδια μέρα, παρουσιάστηκαν οι βασικές αρχές δημιουργίας ερωτηματολογίου. Έτσι – ό,τι ακούσανε και ό,τι έμεινε – αποκτήσανε όλοι οι μαθητές ταυτόχρονα κάποιες βασικές γνώσεις σε θέματα υποδομής. Το υλικό από αυτές τις εισηγήσεις, θα αναρτηθεί στο διαδίκτυο για παραπέρα αναφορά – αν και όταν τους χρειαστεί –
Τη Δευτέρα το απόγευμα επιλέξαμε τα θέματα. Η αλήθεια είναι ότι τα θέματα είχαν επιλεγεί, αλλά προτάθηκαν στο σύλλογο παρουσιάστηκαν στους συναδέλφους και εγκρίθηκαν για παραπέρα πορεία, στις ερευνητικές εργασίες. Τώρα νομίζω ότι μπορώ να τα αναφέρω, αν και θα ήθελα και από εσάς, αντίστοιχη πληροφόρηση, για να δούμε τι κυκλοφορεί και κυρίως με ποιο σκεπτικό. Δηλαδή τι περιμένουμε από τους μαθητές να γράψουν, σε ποια αντικείμενα αναφέρονται, τι ευρύτητα έχουν κλπ κλπ κλπ.
Τα θέματα λοιπόν που προτάθηκαν ήταν :
- Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα στη χρήση της Γενετικής Μηχανικής. Ηθικοί φραγμοί και διλήμματα.
Σε αυτό η πρόθεση είναι να συζητηθούν τα θέματα εκείνα που έχουν προκύψει από την ανάπτυξη της Γενετικής Μηχανικής…κν το να πειράζουμε το DNA κατά βούληση είναι καλό, είναι κακό, δημιουργεί κάποια ηθικά θέματα, πως αντιμετωπίζονται κλπ κλπ κλπ. Μπαίνουν Βιολογία, Χημεία, θέματα Ηθικής, Κοινωνικού προβληματισμού… - Λειτουργία και χρήση ενός κτίσματος.
Εδώ μπαίνει το εξής θέμα : Γιατί ένα κτίσμα φτιάχνεται με το τρόπο που φτιάχνεται… Γιατί τα μουσεία είναι φτιαγμένα έτσι, γιατί τα σπίτια στα χωριά είναι φτιαγμένα έτσι, γιατί τα γεφύρια είναι φτιαγμένα με αυτό το τρόπο… Και γενικά γιατί τα κτίσματα που μας περιβάλλουν είναι φτιαγμένα με αυτό το τρόπο. Ποιο ρόλο παίζει η χρήση που προβλέπεται να έχει το κτίσμα, στη μορφή και τη κατασκευή του. Εδώ εμπλέκονται διάφορα θέματα, τεχνικής φύσης (αρχιτεκτονική, φυσική για τη μορφή και το σχήμα, χημεία για τα υλικά…) κοινωνικά, πολιτιστικά … - Οδοιπορικό : ταξίδι στο χώρο, το χρόνο, τις ανθρώπινες και κοινωνικές σχέσεις.
Εδώ προσπαθούμε να καταγράψουμε την εξέλιξη διαφόρων πραγμάτων…Γιαυτό το οδοιπορικό δεν το περιορίσαμε στην ετυμολογική ερμηνεία του περιπάτου – περιήγησης αλλά βάλαμε και χρόνο μέσα, δηλαδή, να μελετήσουμε την εξέλιξη σε κάποιο θέμα, είτε υλικό, είτε κοινωνικό. Εδώ θα μπορούσαμε για παράδειγμα να δούμε την εξέλιξη στα… ρούχα, όπως είχε προταθεί σε μια εργασία και στο σεμινάριο… στη διατροφή… στις κοινωνικές σχέσεις… στην εκπαίδευση… στα αυτοκίνητα… στις καλλιέργειες…Γενικά σε οτιδήποτε θα μπορούσε να έχει μια πορεία, διάρκεια και εξέλιξη. - Καλές τέχνες και θετικές επιστήμες.
- Εδώ μέσα από τις καλές τέχνες μπορούμε να δούμε που μπαίνουν οι θετικές επιστήμες και πως συσχετίζονται. Από τα χρώματα και την Χημεία, από την προοπτική και την Αρχιτεκτονική και τα Μαθηματικά, από την γλυπτική και την Ανατομία, από όποια μορφή τέχνης και την σχέση του με τις θετικές επιστήμες…Για σκεφτείτε πως θα στεκόταν ο Γυάλινος Δρομέας του Βαρώτσου αν δεν είχε μελετηθεί μέσω φυσικής η στατικότητα του έτσι για παράδειγμα. Εδώ λοιπόν όλα παίζουν.
Συζητώντας τα θέματα με συναδέλφους προσπαθώντας να δω την άποψη τους, δέχτηκα απόψεις ότι δεν ήταν καλά, ότι ήταν εντοπισμένα, ότι… ότι… ότι… Σε κάποιους άρεσαν και μπόρεσαν να δουν τη δυναμική τους και τις δυνατότητες ανάπτυξης. Δεν ξέρω ποιοι είχαν δίκιο και ποιοι όχι. Πάντως εμείς με αυτά θα δουλέψουμε…και από εκεί και μετά θα μαζέψουμε την εμπειρία τη δική μας αλλά και την δική σας – εκτός αν οι ιδέες σας είναι επτασφράγιστα μυστικά που αφορούν μόνο εσάς… οπότε “πάσο” – και θα δούμε στην πορεία πως μπορούμε να κινηθούμε καλύτερα και πιο σωστά για τα παιδιά μας.
Αυτά τα θέματα δόθηκαν στα παιδιά λοιπόν χθες και του ζητήθηκε να τα ταξινομήσουν ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους. Οι συνάδελφοι είχαν αποφασίσει να μη κάνουν παρουσίαση, αναλυτική σε κάθε εργασία αλλά μια πολύ μικρή αναφορά. Δεν θέλανε να επιχειρηματολογήσουν για τις εργασίες. Προτίμησαν οι μαθητές να διαλέξουν ότι θέλανε ο καθένας για δικούς του λόγους (“no questions asked”). Έτσι πήραμε τις επιλογές τους.
Εδώ μπαίνω εγώ να χωρίσω τα τμήματα ανά επιλογή.
Αρχικά χωρίστηκαν όλοι στις πρώτες επιλογές τους. Με 65 μαθητές θα έπρεπε να έχω 3Χ16 + 1Χ17 = 65 (υπήρχαν και 3 απόντες οπότε όπου και να θέλουν βολεύονται). Οι πρώτες επιλογές ήταν 11 – 11 – 15 – 28 αντίστοιχα. Άρα το τελευταίο έπρεπε να κατέβει. Με κλήρωση επιλέχθηκαν 11 μαθητές (γεννήτρια τυχαίων αριθμών RND Χ 28 και στρογγύλεμα στον πλησιέστερο ακέραιο.) Οι μαθητές που επιλέχθηκαν τοποθετήθηκαν στην δεύτερη επιλογή τους αλλά δεν έλυσε το πρόβλημα μια και δεν είχαν δεύτερη επιλογή όποια ομάδα ήθελα εγώ… οπότε έκανα παρέμβαση και μετακίνησα στις δεύτερες επιλογές από όλες τις ομάδες, ψάχνοντας τους δυνατούς συνδυασμούς, και προέκυψε τελικά 15 – 16 – 16 – 18 που νομίζω ότι είναι και η τελική κατάταξη. Αν ασχοληθώ και άλλο, κάποιοι μαθητές θα βρεθούν σε θέμα τρίτης επιλογής τους – που σημαίνει μικρό ενδιαφέρον άρα…εν δυνάμει πρόβλημα -. Ο αριθμός των μαθητών ανά 16-20 μετά κάποιες διευκρινιστικές ερωτήσεις στον κ. Ματσαγγούρα είναι ενδεικτικές και “ελαστικές” μέσα σε κάποια όρια πάντα. Οι μαθητές που είναι σε αυτή την εργασία δεύτερη επιλογή, στο επόμενο τετράμηνο οπωσδήποτε θα κλειδώσουν στις πρώτες τους επιλογές.
Έτσι τη Δευτέρα, τους δίνονται τα τμήματα και ξεκινάνε πλέον ανά τμήμα ενδιαφέροντος τη δουλειά τους. Μόλις προχωρήσουμε και από εκεί θα δούμε αν υπάρχει κάτι που αξίζει να αναφερθεί.
Καλό Σαββατοκύριακο. Θα ήθελα να δω τα σχόλια σας σχετικά αλλά και να μοιραστείτε μαζί μας τι γίνεται στο δικό σας σχολείο.
Τη καλημέρα μου…(πάμε για δουλειά…)
1. Καλές τέχνες και θετικές επιστήμες.