Ημερίδα Ερευνητικών Εργασιών…
Αυλαία σήμερα για το πρώτο τετράμηνο των ερευνητικών εργασιών. Σήμερα στο σχολείο είχαμε την ημερίδα των ερευνητικών εργασιών. Εκτεθήκαμε δημοσίως με τα καλά μας (που ήταν περισσότερα) και τα κακά μας ( που ήταν κυρίως τεχνικά) και παρουσιάσαμε τις ερευνητικές εργασίες των μαθητών μας στο κοινό. Παρακάτω θα σας αναφέρω, τι κάναμε, το σκεπικό πίσω από αυτά που κάναμε και το αποτέλεσμα, μετά θα μιλήσω λίγο για τα λάθη – που εγώ είδα – αλλά και τα σχέδια μας για το μέλλον. Γιατί όλα αυτά; Για ανταλλαγή εμπειριών αλλά και για να μοιραστούμε ίσως κάποιες ιδέες με συναδέλφους που σκοπεύουν να κάνουν κάτι παρόμοιο για τις Ερευνητικές εργασίες των μαθητών τους.
Πρώτα από όλα να ξεκαθαρίσω ότι ο δικός μου ρόλος ήταν αυτός του συντονιστή και δεν είχα τμήμα να παρακολουθήσω. Αυτό μου έδινε μια άνεση να παρακολουθήσω κάπως αποστασιοποιημένος τις εργασίες και παρακολούθησα όλες τις εργασίες και τις δεκαέξι ( 4 τμήματα Χ 4 ομάδες στο καθένα).
Αρχικά ο σχεδιασμός. Σήμερα όλη την ημέρα, η Α’ Λυκείου ήταν στο χολ ( ο πολυμορφικός χώρος του σχολείου για εκδηλώσεις), και παρακολουθούσε τις εργασίες. Άρα, οι μαθητές δεν κάνανε κανένα μάθημα όπως και οι οκτώ καθηγητές που είχαν εμπλακεί στις ερευνητικές εργασίες. Οι ώρες τους είχαν αναπληρωθεί από συναδέλφους και όλοι οι εμπλεκόμενοι συνάδελφοι ήταν σε όλο το ωράριο παρόντες – και σε όλες τις εργασίες. Έτσι όλοι είχαν μια πλήρη εικόνα. Αυτό είναι απαραίτητο για την αξιολόγηση και τον απολογισμό όπως επίσης και το επόμενο τετράμηνο. Η διάρκεια κάθε παρουσίασης ορίστηκε αυστηρά στα 15 λεπτά και 5 λεπτά σε ερωτήσεις (αν υπήρχαν). Αυτό τηρήθηκε αυστηρότατα. Με ελαστικότητα 15 δευτερολέπτων. Ισα να ολοκληρώσουν τη φράση τους σε μια και μοναδική περίπτωση, όπου όμως έμενε μία μόνο διαφάνεια που τη δείξαμε και έκλεισε.
Αυτό ήταν απαραίτητο γιατί αν κάνετε τους υπολογισμούς θα δείτε ότι είναι…πολλές ώρες (16Χ 20 =320 λεπτά…(5 ώρες και 20 λεπτά…). Αρχίσαμε τις παρουσιάσεις 8.30 και κλείσαμε στις 2.10 το μεσημέρι με σχόλασμα στις 2.30. Εντελώς οριακό με κάποια δεκάλεπτα διαλείμματα ανά 4 εργασίες για ξεμούδιασμα. Εδώ πρέπει να το πω. Όλα τα παιδιά ήταν άψογα. Και στα διαλείμματα – μια και δεν ακολουθούσαμε τα κουδούνια αλλά κάναμε διάλειμμα κάθε 80 λεπτά – αλλά κυρίως στην επιστροφή τους. Με μια ανοχή 2-3 λεπτών ήταν όλοι στις θέσεις τους. Επίσης όλοι οι μαθητές παρακολούθησαν όλες τις εργασίες για να έχουν και αυτοί μια πλήρη εικόνα. Η συμπεριφορά τους στις εργασίες των συμμαθητών τους ήταν άψογη μέχρι και την τελευταία. Γίνανε ερωτήσεις…λίγες πρέπει να ομολογήσω, και γι’ αυτό τελειώσαμε πριν τη λήξη του ωραρίου. Ο σχεδιασμός ήταν να φτάσουμε στο όριο του χρόνου. (Σε αυτό πρέπει να πω ευτυχώς αν και οι συνάδελφοι που προεδρεύανε είχαμε πει να “ξεκλέψουμε” 1 λεπτό από κάθε εργασία ίσα για να φεύγουν οι μεν και να έρχονται οι δε)και να προλάβουμε 2-3 λεπτά πριν το κουδούνι να έχουμε ολοκληρώσει. Στο διάλειμμα η τετράδα των εργασιών που θα παρουσιάζονταν μετά, κάνανε πρώτα την εγκατάσταση και τον έλεγχο της ποσρουσίασης τους και μετά φεύγανε για διάλειμμα. Οι τετράδες ήταν από όλα τα τμήματα ενδιαφέροντος κάθε φορά και με σειρά “ρολόι” ώστε να είναι από διαφορετικό τμήμα κάθε φορά η πρώτη εργασία (για λόγους ισονομίας σε θέματα τάξης – μέχρι να κάτσουν – και κούραση στη τελευτάια εργασία). Αν και το ξαναλέω δεν χρειάστηκε να παρέμβουμε. Επίσης υπήρχε ένα netbook ανοικτό συνέχεια για τα λάθη της τελευταίας στιγμής και υπήρξαν δυο ομάδες που το αξιοποίησαν. Το ζευγάρι των συντονιστών κάθε τμήματος πρότειναν τη σειρά των εργασιών και απλά εγώ έκανα τη τελική κατανομή.
Όλο το εγχείρημα καταγράφηκε σε βιντεοταινία. Μετά την επεξεργασία θα αναρτηθούν διαδικτυακά. Αυτό θα γίνει για λόγους ενημέρωσης πρώτα απ’ όλα των ίδιων των παιδιών, που θέλουν να δούν “πως φαίνονταν” και μετά για να δημιουργηθεί μια βάση με τις εργασίες ώστε μέσα από αυτές να μπορέσουν να βελτιωθούν.
Το κοινό ήταν εκτός από τους συμμαθητές τους της Α’ λυκείου και οι μαθητές της Γ’ γυμνασίου, που η αλήθεια είναι ότι δεν νομίζω να πολυκατάλαβαν τι έβλεπαν. (Το μέλλον τους ήταν αλλά δεν το ξέρανε). Στα σχολεία του Δημοσίου, σίγουρα κάπου δίπλα είναι το “αδελφό” Γυμνάσιο, που τροφοδοτεί με αθητές το Λύκειο και νομίζω ότι το να γίνει μια επίσκεψη για 2-3 ώρες χρειάζεται ένα τηλέφωνο και καλή διάθεση. Εκτός όμως από τη Γ’ γυμνασίου πέρασαν κατά “καιρούς” και άλλα τμήματα Λυκείου. Επίσης πολλοί γονείς ήρθαν για να δούν τα παιδάκια τους – και όχι μόνο – (Γενικά παρακολούθησαν συνήθως όλη την τετράδα). Επίσης από τους φορείς είχαμε ανταπόκριση – από όσο είδα – μόνο από το Υπουργείο Παιδείας όπου η κ. Σωτηράκη (σύμβουλος της κ. Χριστοφιλοπούλου) παρακολούθησε σχεδόν όλη την εκδήλωση.
Μετά από την εκδήλωση όλοι οι συνάδελφοι μαζί με τη Διευθύντρια του Λυκείου και τη κ. Σωτηράκη και εμένα, κάναμε μια μίνι συζήτηση, εκθέτοντας τις εμπειρίες μας πάνω στο θέμα Ερευντηικές Εργασίες, όπως το είδαμε στη πράξη. (τώρα που τα είχαμε “φρέσκα” και τα θυμόμασταν). Επίσης όλη η ομάδα – και οι εννέα – δώσαμε ραντεβού την Παρασκευή να βρεθούμε να δούμε πως θα αξιολογήσουμε. Ένα τεράστιο θέμα, μια και έγινε φανερό, ότι κάποιοι δουλεύανε και κάποιοι “δουλεύανε”. Επίσης σχολιάστηκε το θέμα των κριτηρίων αλλά και της “αντικειμενικότητας” του βαθμού σε μια λογική συγκρίσεων των βαθμών μεταξύ σχολείων και βάλαμε και το θέμα του “βαθμολογικού πληθωρισμού”.( Αυτά που έγραφα προ ημερών).
Τώρα για τα επόμενα βήματα…
Οι συνάδελφοι μαζέψανε τους φακέλους των εργασιών – οι οποίοι ήταν και “θρεμμένοι” – και αύριο που είναι η τελευταίω ώρα του τετραμήνου θα γίνει απολογισμός της εμπειρίας, προκειμενου να καταγραφούν τα θετικά και τα αρνητικά, και να δούμε πως θα γίνουν καλύτερα στα δεύτερο τετράμηνο. Αυτό το είχε προτείνει και ο Σχ. Σύμβουλος κ. Γιάννης Βλάχος, όταν συζητώντας μου είχε πει ότι ο απολογισμός των εργασιών είναι ίσως το σημαντικότερο κομμάτι, για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε.
Τη Δευτέρα είμαστε στο Β τετράμηνο. Όμως έχουμε ήδη μαζέψει από το Α τετράμηνο, τις προτάσεςι των παιδιών, για το τι θέματα θα θέλανε να έχουνε και να ασχοληθούν. Έτσι θα ομαδοποιηθούν οι προτάσεις τους, θα τις συζητήσουμε και μεταξύ μας, να δούμε αν μπορούμε να τις εμπλουτίσουμε και να βγουν τα 4 καινούργια τμήματα ενδιαφέροντος και άντε πάλι από την αρχή. Μάλλον θα έχουμε ολομέλειες για 1 – 2 βδομάδδες, ώστε να δούμε κάποια πράγματα με τις παρουσιάσεις και να μαζέψουμε και να καταγράψουμε τις τεχνικές απορίες και τα προβλήματα και μετά πάλι να ξεκινήσουμε. Τα μόνα που θα μείνουν τα ίδια είναι τα ζευγάρια των συναδέλφων. ( Αν και αυτό αν υπάρχει διαφορετική άποψη πάλι είναι ανοικτό). Αν έχετε απορίες σχετικά με το τι κάναμε σας παραπέμπω στον Σεπτέμβριο στην Πρώτη βδομάδα και στη Δεύτερη βδομάδα.
Το θυμήθηκα και το γράφω…Αλλάξαμε λίγο το πρόγραμμα λόγω της μείωσης του χρόνου με τις ερωτήσεις που δεν έγιναν και κάποιοι γονείς έχασαν τα παιδάκια τους στην παρουσίαση. Εδώ έχουμε ένα θέμα με τους γονείς. Ίσως ήταν δικό μας λάθος… Απλά το αναφέρω.
Να σας δειξω και δύο φωτό. Το κόντρα φως κάνει λίγο ζημιά αλλά βλέπετε τη γενική άποψη…
Λοιπόν εδώ σταματάω. Πιστεύω να βοήθησα λιγάκι. Αν έχετε κάτι να προτείνετε μη διστάσετε. Αν έχετε απορίες επίσης μη διστάσετε.
Τη καλησπέρα μου…πάω να διορθώσω…(μη ξανακούσω για τρεις μήνες διακοπές γιατί είμαι σε κρίσιμη ηλικία… και δεν κάνει).