Η Φλωρεντία όπως την είδα…

Posted by manaliss on Mar 25, 2012 in Εκπαιδευτικά, Ταξιδιωτικά |

Βρέθηκα στη Φλωρεντία και τη Ραβέννα τις τέσσερις τελευταίες μέρες μέσα στα πλαίσια μια σχολικής εκδρομής. Η εκδρομή είχε εκπαιδευτικό χαρακτήρα. Αλλά νομίζω ότι το ξέρετε ήδη, κυρίως οι παλιοί μου φίλοι,  ότι πάντα γράφω την ανταπόκρισή μου (συνήθως σε δόσεις…) από την επίσκεψη μου. Έτσι και τώρα λοιπόν θα προσπαθήσω να σας μεταφέρω όλα όσα είδα.

Και για να το θέσω απλά. Είδα ελάχιστα έως τίποτα. Υπάρχουν τόσα πολλά, που απλά από ένα σημείο και μετά…παθαίνεις αναισθησία και απλά βλέπεις. Αν προσπαθήσεις μπορείς να καταλάβεις τι είναι αυτά που βλέπεις. Αλλά θέλει διάβασμα. Πολύ διάβασμα. Και επανάληψη, πολλές επαναλήψεις. Και πάλι είναι αμφίβολο αν θα τα δεις όλα.

Θα ξεκινήσω από το εκπαιδευτικό και παιδαγωγκό κομμάτι. Το σκοπό αυτού του ταξιδιού. Όλα ξεκίνησαν από το ανθρώπινο σώμα… Πως έχει καταγραφεί το ανθρώπινο σώμα, στο Μεσαίωνα και την Αναγέννηση. Πως έχει αλλάξει η αντιμετώπιση του ανθρωπίνου σώματος μέσα από τα χρόνια. Αυτό ήταν το ερώτημα της εργασίας.

Και οι μαθητές ξεκίνησαν τις εργασίες τους. Μελέτησαν δημοφιλείς πίνακες και γλυπτά σε αυτή τη χρονική περίοδο και ψάξανε να βρουν τι άλλαξε με την αναγέννηση. Εντόπισαν τους ανθρώπους πίσω από αυτή τη κίνηση. Έκααν τη διάκριση ανάμεσα στους δημιουργούς και τους χρηματοδότες. Τις μεγάλες οικογένειες εμπόρων της Ιταλίας, που έχοντας “τόσο χρήμα που δεν φνατάζεσαι” με κανένα τρόπο, προώθησαν τις καλές τέχνες. Το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακά έργα και κτίσματα. Και τέλος όλα αυτά βγήκαν σε δημόσια θέα μέσα από τις γαλαρίες (gallery).

Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών και τη μελέτη κάναμε επί τόπου επίσκεψη. Συνοδεύοντας 49 μαθητές έξι καθηγητές από δύο τάξεις του Λυκείου και από το Γαλλικό τομέα της Σχολής, βρεθήκαμε στη Φλωρεντία και μια μέρα στη Ραβένα.

Σήμερα θα έχουμε μια αναφορά σε όλα τα μέρη που επισκεφτήκαμε, και μέσα στη βδομάδα, θα ακολουθήσουν οι επιμέρους παρουσιάσεις.

Ξεκινώντας λοιπόν την πρώτη μέρα στις 7.00 από Ελλάδα, φτάσαμε Ιταλία και με λεωφορείο ξεκινήσαμε για Φλωρεντία. Στα μισά του δρόμου υπάρχει η μεσαιωνική πόλη Ορβιέτο. Αν δεχτούμε την πληροφορία από το ξεναγό, ο ναός του Ορβιέτο, είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος ναός της Ιταλίας. Όντως τεράστιος αν και δεν τον είδα από μέσα. Κάποια στιγμή φτάσαμε στη Φλωρεντία και ξεκίνησε η ξενάγηση. Μπαίνοντας στο ιστορικό κέντρο ξεκινήσαμε από το Ναό του Τιμίου Σταυρού, κατεβήκαμε στο Παλιό Παλάτι, είδαμε τον Ποσειδώνα, τον Δαυίδ και τον Ηρακλή. Περάσαμε από την γκαλερί Uffizi και μετά περάσαμε τη κλασσική γέφυρα πάνω από τον Άρνο. Ρίξαμε μια κλεφτή ματιά στο παλάτι Πιττι και μετά μαζευτήκαμε στο ξενοδοχείο. Με ξύπνημα στις 3.30 (μια και πετάγαμε 7.00) φτάνοντας στις 8.00 το βράδυ καταλαβαίνετε σε τι κατάσταση είμασταν, μικροί μεγάλοι. Αυτή ηταν η πρώτη μέρα.

Η δεύτερη μέρα είχε δυο προγραμματισμένες επισκέψεις στο Uffizi και στο παλάτι Πιττι. Και τα δύο πιστέψτε με ήταν πλήρους απασχόλησης. Δηλαδή όπως και να το πω…το κάθε ένα ήθελε μέρες…Όχι τρεις ώρες που δώσαμε εμείς στο καθένα.

Η τρίτη μέρα είχε Ραβέννα. Ταξίδι και αφιξη επίσκεψη στο Άγιο Απολιννάριο τον Νέο, με εντυπωσιακά ψηφιδωτά, αντί για αγιογραφίες. Το Νεώνιο Βαπτιστήριο με επίσης εντυπωσιακά ψηφιδωτά και τέλος τη Βασιλκή του Σαν Βιτάλε. Ανάμεσα “σφηνώσαμε” και το μουσείο της Αρχιεπισκοπής της Ραβέννας.  Και μετά επιστροφή.

Και πάμε στη τελευταία μέρα… είχαμε το καλύτερο. Το μουσείο Γαλιλέο των φυσικών επιστημών…Η παιδική χαρά των ερευνητών. Οι περισσότεροι μαθητές ενθουσιάστηκαν και εντυπωσιάστηκαν από τα πρώτα βήματα των φυσικών επιστημών. Τις συσκευές των πειραμάτων, τα προπλάσματα, τα οργανα των εργαστηρίων Νομίζω ότι δεν χρειάζεται να πω ότι όταν βγήκα εγώ και η συνάδελφος βιολόγος έφυγε όλο τα γκρουπ που είχε ήδη βγει. Και βγήκαμε και πέντε λεπτά νωρίτερα από τον προκαθορισμένο χρόνο.  Μετά είχαμε την μητρόπολη ή Duomo όπως το λένε στηνΙταλία. Η ερμηνεία της μητρόπολης είναι δική μας, μια και για αυτούς σημαίνει ναός της Παναγίας (κατά τον ξεναγό). Έτσι και αυτός ο ναός ήταν αφιερωμένος στη Παναγία. Ένας ναός ΤΕΡΑΣΤΙΟΣ με διαστάσεις που όμοιες δεν έχω ξαναδεί. Η πρόσοψη εντυπωσιακή με ανάγλυφα σε κάθε σημείο και ένα εσωτερικό μάλλον απλό…με μερικές εντυπωσακές τεράστιες εικόνες στους κιτρινωπούς τοίχους, βιτρώ εντυπωσιακά και ένα τρούλο τεράστιο και ζωγραφισμένο. Είναι φανερό ότι εντυπωσιάστηκα από τις διαστάσεις. Προσπάθησα να φανταστώ το Εκκλησιαστικό όργανο (στέρεο αριστερά και δεξιά) να παίζει στην εκκλησία και δεν νομίζω ότι κατάληξα σε κάποια εικόνα.

Μετά διάλειμμα για φαγητό, μια τελευταία ματιά στη Φλωρεντία από την υπερυψωμένη πλατεία Μικελάντζελο… και αναχώρηση για Ρώμη και Ελλάδα.

Αυτή ήταν η εκπαιδευτική εκδρομή. Να περάσω και λίγο στα χρηστικά.

Γενικά τα πάντα είναι ακριβά. Αλλά αυτό είναι ας πούμε συνηθισμένο σε τουριστικό μέρος. Αλλά 3 € το μπουκαλάκι στο νερό – στο χέρι – και 6-7 € το λίτρο στο τραπέζι είναι πολλά, όπως και να το δεις. Το φαγητό βρίσκεις εύκολα, από τα σάντουιτς μέχρι τις πίτσες. Οι πίτσες έχουν μέση τιμή 7-8 € αλλά οι σαλάτες μικρές και σε ίδια τιμή. Τα ζυμαρικά τα έχουν για πρώτα και η τιμή τους στα ίδια επίπεδα αλλά σε διαστάσεις ορεκτικού…αν με εννοείτε. Από εκεί και μετά ανάλογα τι θέλετε, βλέπετε και κάνετε. Όμως… έγιναν και δυο περιστατικά, τα οποία αξίζει να αναφερθούν. Έδιωξαν ομάδες μαθητών από εστιατόρια, γιατί λέει παράγγελναν λίγα. 4 πίτσες για 7 άτομα θεωρήθηκε μικρός λογαριασμός και τους απομάκρυναν αν δε έπαιρναν και άλλα. Το βρήκα πολύ “χοντρό” από πολλές μεριές και δεν ξέρω τι θα γινόταν αν ρωτούσα κάποιον αστυνομικό, για το αν επιτρέπεται κάτι τέτοιο. Την απάντηση την ξέρω… αλλά το έμαθα εκ των υστέρων. Αλλιώς θα είχαμε σόου… από τα καλά.  Το δεύτερο είναι ότι σε ένα από τα πολλά παγωτατζίδικα που υπάρχουν ο υπάλληλος αν δεν του έδειχνες από την αρχή ποιο μέγεθος ήθελες έπαιρνε το μεγαλύτερο μπολ, και μετά σε υποχρέωνε να του πεις τι θέλεις και να το αγοράσεις. Βρήκε παιδιά και το έκανε…Και αυτό το πληροφορήθηκα αρκετά κατόπιν εορτής.. Αυτά σίγουρα είναι η καλύτερη διαφήμιση για τους ασχολούμενους με το τουρισμό στην Φλωρεντία. Ας πρόσεχαν.

Κατά τα άλλα. Εντυπωσιακός καιρός…αλλά θέλει άνετα αεράτα ρούχα και καλά παπούτσια. Ευέλικτο ντύσιμο, μια και το βράδυ έχει αρκετή δροσιά. Εμφανίζει αρκετά μεγάλη διαφορά θερμοκρασίας. Τα παπούτσια μου έχασαν τον σχεδιασμό της σόλας Έμεινε κάπου στη Φλωρεντία στα πλακόστρωτα.

Πολλά έγραψα πάλι. Από αύριο, έχουμε δουλειά και διαγωνίσματα. Η σημερινή μέρα ίσα που έφτασε – και με την αλλαγή της ώρας λιγότερο – για να έρθω λίγο στα ίσα μου… και να ξεκουραστώ. Τέλος όλα πλέον. Πάμε για τη λήξη του σχολικού έτους και την ολοκλήρωση των μαθημάτων.

Τα επόμενα θα έχουν αναλυτικότερη παρουσίαση και φωτογραφικό ύλικό.