Αξιολόγηση Ερευνητικών Εργασιών – Έρευνα

Posted by manaliss on Jan 4, 2012 in Εκπαιδευτικά |

…Μέρος Δεύτερο.

Είναι το κεντρικό σημείο των ερευνητικών εργασιών. Η έρευνα όπως και η τήρηση του χρονοδιαγράμματος. Είναι μια από τις πιο βασικές δεξιότητες που πρέπει να αποκτήσουν οι μαθητές μέσα από τις ερευνητικές εργασίες.

Αν δούμε ποια σημεία τονίζονται πάνω στην έρευνα προκειμένου να συγγραφεί μια ερευνητική εργασία.

Αρχικά μπαίνει η παρουσίαση του θέματος. Μπορούμε να δούμε τα εξής σημεία…

Η τοποθέτηση του θέματος και η σπουδαιότητά του…(εδώ φυσικό είναι να σκεφτούμε με ποια κριτήρια καθορίζεται η σπουδαιότητα). Λέγοντας τοποθέτηση εννοούμε τον τρόπο με τον οποίο μπαίνει το κύριο ερώτημα της εργασίας.  Επίσης πως στέκει ιστορικά το ερώτημα, βιβλιογραφικά, πως τεκμηριώνεται το κεντρικό ερώτημα, και κατά πόσο βάζει παραπέρα ερωτήματα.

Ο τρόπος που επιλέξανε οι μαθητές τις πηγές τους. Αν χρησιμοποίησαν πρωτογενείς πηγές πληροφοριών (ερωτηματολόγια, συνεντεύξεις), ή δευτερογενείς πηγές, όπως βιβλία, άρθρα, διαδίκτυο ή παλιότερες εργασίες.

Σημασία δίνουμε επίσης στο τρόπο αξιοποίησης των πηγών…Δηλαδή τι υλικό συλλέξανε οι μαθητές, πως το αξιολογήσανε και κατά πόσο εντοπίσανε τα σωστά σημεία που ήταν απαραίτητα για την εργασία.

Επίσης παρατηρούμε τι τεχνικές μεθόδους που χρησιμοποιήσανε. Ειδικότερα από τις μεθόδους πεδίου, αναφέρονται οι παρατηρήσεις, τ εργαστήρια, οι προσομοιώσεις, οι δημοσκοπήσεις, οι συνεντεύξεις και η μελέτη περίπτωσης. Οι μέθοδοι γραφείου, είναι η βιβλιογραφική μελέτη και η ανάλυση περιεχομένου.

Οι μαθητές αξιοποίησαν τις τεχνικές μεθόδους που τους παρέχονται; Δηλαδή, στο ημερολόγιο, κάνανε καταγραφή της πορείας της εργασίας, και έφτασαν σε κάποιο αποτέλεσμα την εργασία.

Μέσα από την εργασία θα πρέπει να φαίνεται η αιτολόγηση της επιλογής των συγκεκριμένων μεθόδων όπως και κατά πόσο αξιοποιήθηκαν οι μέθοδοι που επιλέγησαν.

Μια από τιε δεξιότητες που θα αποκτήσουν οι μαθητές είναι η κριτική ικανότητα. Έτσι θα πρέπει να κρίνουν κατά πόσο οι επιλογές τους ήταν σωστές. Και αυτό θα γίνει πάνω στις πηγές ( κατά πόσο ήταν σχετικές, αξιόπιστες, έγκυρες και οδήγησαν σε αξιόπιστα επιχειρήματα για την εργασία. Οι έρευνες που χρησιμοποίησαν ήταν σωστές ή είχαν κενά και αδυναμίες. Τα ερωτήματα απαντήθηκαν ή έμειναν αναπάντητα κάποια από αυτά.

Θα πρέπει να παρατηρήσουμε αν οι μαθητές αξιοποίησαν τις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας στην πραγματοποίηση της εργασίας.

Τέλος πρέπει να δούμε αν οι μαθητές, ήταν συνεπείς στο πρόγραμμα. Αυτό φάινεται τόσο από το ημερολόγιο όσο και από την παρατήρηση της εργασίας του στην τάξη. Αυτές οι δύο παράμετροι μπορούν να μας βοηθήσουν να δούμε αν οι μαθητές χρησιμοποίησαν όλα τα μέσα και τους πόρους που διαθέτουν.

Συνοψίζοντας όλα αυτά σε σχήμα φαίνονται παρακάτω.

Ο παραπάνω πίνακας δεν λέει τίποτα αν ο συντονιστής καθηγητής δεν έχει ξεκαθαρίσει τι θα αξιολογήσει και με ποιο τρόπο. Η καταγραφή των σημείων έχει μόνο ένα σκοπό. Να τους έχει ο κάθε συνάδελφος συγκεντρωμένους και να αξιολογήσει ο ίδιος τι θα κοιτάξει και πόσο θα αξιολογήσει το καθένα. Αν θέλετε με δεξί κλικ μπορείτε να το αποθηκεύσετε : “αποθήκευση εικόνας ως…”  και να το κρατήσετε και να το τυπώσετε. Πάνω σε αυτό κρατείστε τις σημειώσεις σας και αξιολογείστε εσείς τι θα μετρήσετε και πόσο. Βέβαια αυτό αφήνει κάποια περιθώρια όσον αφορά τον βαθμό αξιολόγησης, αλλά με αυτό το τρόπο, θα έχουμε όλοι τα ίδια κριτήρια που θα εξετάζουμε. Αν γίνει η κατανομή των μορίων δεν μπορεί να έχουμε μεγάλες διαφορές, μια και η διασπορά των μορίων είναι μεγάλη και η επιμέρους συμμετοχή μικραίνει.

Αυτά όσον αφορά την έρευνα και την τήρηση του χρονοδιαγράμματος της εργασίας. Είναι πολλά αυτά που πρέπει να λάβουμε υπόψη μας στην αξιολόγηση της εργασίας, γι’ αυτό προέχει η δική μας προετοιμασία, όσον αφορά τα σημεία στα οποία θα επιμείνουμε κατά την πορεία της εργασίας.

Ένα σημείο που πρέπει να προσέξουμε είναι η προοδευτική αξιολόγηση. Αυτό σημαίνει ότι δεν πρέπει να περιμένουμε την τελευταία στιγμή να δούμε τι βαθμό θα βάλουμε. Καλό είναι να έχουμε μια συνεχή εικόνα της πορείας των ομάδων. Με δεδομένο ότι  ανά τμήμα έχουμε 3 έως 5 ομάδες, θα μπορούσε ο καθηγητής μέσα σε μια εβδομάδα να αφιερώσει 10-15 λεπτά σε κάθε μια ομάδα, ρωτώντας τι κάνει, πως προχωράει, τι έχει κάνει μέχρι στιγμής, τι έχει σκοπό να κάνει, ποιο είναι το επόμενο βήμα, που θέλουν να καταλήξουν,  Όλα αυτά αλλά και παρόμοιες ερωτήσεις στα μέλη της ομάδας θα βοηθήσουν τον συντονιστή καθηγητή να σχηματίσει μια εικόνα της πορείας των εργασιών και από την άλλη, την εικόνα της συμμετοχής κάθε μαθητή μέσα στην ομάδα. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι ο συντονιστής καθηγητής να έχει εικόνα του τι περιμένει από την εργασία, και μέσα από τις ερωτήσεις να κάνει σαφές αυτό στους μαθητές.

Όπως έχω ξαναπεί, όλα τα παραπάνω αλλά και όλα όσα θα ακολουθήσουν, αποτελούν σκέψεις πάνω στην αξιολόγηση, και σε καμία περίπτωση δεν αποτελεούν πανάκεια ή “μπούσουλα” που δεν επιδέχεται κριτκή ή διαφοροποίηση. Περισσότερο είναι ένας σκελετός, για σκέψη που ο κάθε ένας συνάδελφος θα προσαρμόσει στα δικά του δεδομένα.

Εννοείται ότι περιμένω τα σχόλιά σας και τις κρίσεις σας.

Στην επόμενη εγγραφή θα σχολιάσουμε το θέμα του περιεχομένου.

Τη καλησπέρα μου…

Όλη η σειρά των δημοσιεύσεων είναι εδώ :

Αξιολόγηση ερευνητικών εργασιών…(μέρος 1ο)

Αξιολόγηση Ερευνητικών Εργασιών – Έρευνα

Αξιολόγηση Ερευνητικών Εργασιών – το Περιεχόμενο

Αξιολόγηση Ερευνητικών Εργασιών : Γλώσσα και Πολυτροπικότητα

Αξιολόγηση Ερευνητικών Εργασιών : Παρουσίαση και Τέχνημα…

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags:' <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Please note: Comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.

Copyright © 2024 Η ΒΔΕΛΛΑ 2 All rights reserved.
Desk Mess Mirrored v1.4.4.1 theme from BuyNowShop.com.