Αξιολόγηση Ερευνητικών Εργασιών – το Περιεχόμενο

Posted by manaliss on Jan 6, 2012 in Εκπαιδευτικά |

…ή αλλιώς μέρος τρίτο.

Φυσικά η ερευνητική εργασία, έξω από την διαδικασία της έρευνας έχει και το περιεχόμενο. Το περιεχόμενο είναι καθοριστικό, για να καταλάβουμε πως εργάστηκαν οι μαθητές και πόσο αποτελεσματικοί ήταν. Και σε αυτό το σημείο ια προσπαθήσουμε να καταγράψουμε τα σημεία εκείνα που θα μπορέσουν να μας δώσουν πληροφόρηση για το αν έχουν καταλάβει το θέμα, αν έχουν εντοπίσει τα σωστά δεδομένα από την έρευνα τους, αν έχουν χρησιμοποιήσει τη σωστή διατύπωση στην εργασία και αν μέσα από αυτή τεκμηριώνουν τα βασικά ερωτήματα της εργασίας τους. Επίσης βλέπουμε αν έχουν κατορθώσει να συσχετίζουν τα ερωτήματα της εργασίας τους με πραγματικά ερωτήματα και καταστάσεις.

Ας τα δούμε λίγο πιο αναλυτικά…

Είναι σημαντικό να δούμε κατά πόσο οι μαθητές έχουν κατανοήσει το θέμα τους. Αυτό φαινεται από την κατανοηση των εννοιών, και το άν μπορούν να κανουν γενικεύσεις. Αν μπορούν να εντοπίσουν τις αρχές και τις θεωρίες των εμπλεκόμενων κλάδων, να βάλουν τα σωστά ερευνητικά ερωτήματα αλλά και να αξιολογήσουν σωστά όσα βρήκαν.

Όλα αυτά πρέπει να τα εμφανίσουν με κάποιο τρόπο. Έτσι πρέπει να εμφανίζουν τις σχέσεις μεταξύ των δεδομένων που έχουν εντοπίσει και να αναδείξουν τις σχέσεις μεταξύ τους. Οι σχέσεις αυτές είναι χρονικές, λογικές, αιτιώδεις, ταξινομίες, και στατιστικές. Θα πρέπει να δούμε αν χρησιμοποιήσουν πίνακες, γραφήματα ή επαγωγικά συμπεράσματα. Επίσης αν μέσα από τα δεδομένα της έρευνας μπορούν να αναδείξουν τις παραδοχές, τις αντιφάσεις, τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις.

Αν δεχτούμε λοιπόν ότι οι μαθητές, μπόρεσαν μέσα από τα δεδομένα αυτά μπόρεσαν να αναπτύξουν και να αναδείξουν όλα τα παραπάνω. Αυτό θα πρέπει να φαίνεται στην διατύπωση της εργασίας. Η διατύπωση πρέπει να γίνεται με λογικό τρόπο, να είναι συνεκτική και να απαντάει στα ερωτήματα που έχουν μπει αρχικά.

Μια εργασία όμως όπως λέμε πρέπει να έχει αρχή (ερωτήματα) μέση (πληροφορίες) και τέλος (συμπεράσματα). Οπότε σε τελική φάση πρέπει να δούμε κατά πόσο έβγαλαν τα συμπεράσματά τους.

Έτσι πρέπει να δούμε κατά πόσο τα συμπεράσματα έχουν συνεκτικές και τεκμηριωμένες τοποθετήσεις, και να έχουν πειστικά επιχειρήματα, και να μη καταλήγουν σε ατεκμηριώτες γενικεύσεις.

Θα πρέπει να υπερασπίζονται μέσα από την εργασία τους τις θέσεις της ομάδας, και αν έχουν γίνει παρδοχές να έχουν σχολιαστεί κριτικά όπως και αν έχουν βγάλει κάποια συμπεράσματα από τα δεδομένα.

Αφού ολοκληρωθεί η εξαγωγή συμπερασμάτων, η επόμενη φάση είναι να γίνει όπως λέμε η επέκταση της εργασίας. Αυτή γίνεται με συσχέτιση του θέματος με την πραγματικότητα, μέσα από καταστάσεις, προβλήματα και ζητήματα που ανακύπτουν μέσα από την εργασία.

Στη συνέχεια βγάζουν  τα συμπεράσματα τους τόσο σαν άτομα όσο και σαν ομάδα,  πάνω στις θεσμικές επιλογές, στους ρόλους και στις χρήσεις όπως αυτά εμφανίζονται μέσα από την εργασία.

Από ότι μπορείτε να δείτε είναι πολλά αυτά που πρέπει να πάρουμε υπόψη. Αν μπορέσουμε να τα συνοψίσουμε θα λέγαμε ότι :

1. Η εργασία πρέπει να είναι σύμφωνη με το κεντρικό ερώτημα, ώστε να γίνει φανερό ότι έχουν καταλάβει το θέμα.

2. Τα αποτελέσματα από τις πληροφορίες που έχουν συλλέξει, πρέπει να τις έχουν επεξεργαστεί ώστε να μπορέσουν να απαντήσουν, στα ερωτήματα, να έχουν αναδείξει τις σχέσεις που εμφαίζονται σε όλα τα επίπεδα.

3. Η διατύπωση θα πρέπει να είναι σαφής, λογική και να δίνει απαντήσεις.

4. Να βγάζει συμπεράσματα, πάνω στα βασικά ερωτήματα.

5. Να δίνει προεκτάσεις στα αρχικά ερωτήματα, ώστε να μπορέσει κάποιος να συνεχίσει την εργασία παραπέρα.

6. Τέλος όλη η ομάδα πρέπει να κάνει κάποια κριτική αποτίμηση όλης της εργασίας, γιατί μέσα από αυτή την αποτίμηση θα μπορέσουν να προχωρήσουν παραπέρα.

Όλα αυτά φαίνονται στο διάγραμμα παρακάτω…

Ισχύει το γνωστό, για να αντιγράψετε με το “αποθήκευση εικόνας ως…” και στη συνέχεια εσείς αξιολογείτε και διαμορφώνετε τι θα αξιολογήσετε και που θα δώσετε το βάρος.

Όπως είχα πει και στην προηγούμενη εγγραφή, ο κάθε συντονιστής καθηγητής θα βρει τα δικά του κριτήρια. Αυτές είναι κάποιες σκέψεις και περισσότερο σκοπό έχουν να βάλουν θέματα συζήτησης και προβληματισμού παρά να δώσουν λύση έτοιμη. Το σημαντικότερο από όλα είναι να βάλουμε κάποια κριτήρια κοινά, ώστε να μπορέσουμε να έχουμε συγκρίσιμα αποτελέσματα.

Χρονιάρα μέρα σήμερα, που λένε, χρόνια πολλά σε όλους και καλές αξιολογήσεις.

Τα σχόλια σας ευπρόσδεκτα…

Τη καλησπέρα μου…

Όλη η σειρά των δημοσιεύσεων είναι εδώ :

Αξιολόγηση ερευνητικών εργασιών…(μέρος 1ο)

Αξιολόγηση Ερευνητικών Εργασιών – Έρευνα

Αξιολόγηση Ερευνητικών Εργασιών – το Περιεχόμενο

Αξιολόγηση Ερευνητικών Εργασιών : Γλώσσα και Πολυτροπικότητα

Αξιολόγηση Ερευνητικών Εργασιών : Παρουσίαση και Τέχνημα…

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags:' <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Please note: Comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.

Copyright © 2024 Η ΒΔΕΛΛΑ 2 All rights reserved.
Desk Mess Mirrored v1.4.4.1 theme from BuyNowShop.com.