Αξιολόγηση Ερευνητικών Εργασιών : Γλώσσα και Πολυτροπικότητα

Posted by manaliss on Jan 7, 2012 in Εκπαιδευτικά |

… ή με απλά λόγια συνέχεια τέταρτη.

Πολλές φορές γκρινιάζουμε ότι έχουμε πρόβλημα στην έκφραση και την επικοινωνία,  και κατηγορούμε διάφορα γι’ αυτό. Το κινητά, τα greeklish, το διαδίκτυο… Βέβαια, ξεχνάμε ότι η γλώσσα είναι ζωντανή και κάθε γενιά έχει τους δικούς της κώδικες επικοινωνίας. Μη ξεχνάμε το περασμα από την καθαρεύουσα στη “μαλλιαρή” (κάπου στις αρχές του αιώνα) αλλά και την απλή καθαρεύουσα, που έγινε στο καιρό μου. Επί Ράλλη αν θυμάμαι καλά. Το θέμα εδώ είναι ότι η γλώσσα στην οποία είναι γραμμένη η εργασία πρέπει να “πληρεί κάποιες προδιαγραφές” και πάνω σε αυτές θα κάνουμε την αξιολόγησή μας. Σε αυτή την εγγραφή θα προσπαθήσω να καταγράψω και να σχολιάσω αυτά τα χαρακτηριστικά που πρέπει να εμφανίζουν οι εργασίες.

Η εργασία είναι ερευνητική. Μπορεί να μην είναι διδακτορική διατριβή αλλά είναι επιστημονική. Οπότε οι όροι και η επιστημονική ορολογία που θα χρησιμοποιηθεί πρέπει να είναι η σωστή και όπου υπάρχει ανάγκη επεξήγησης ή διευκρίνησης, καλό θα είναι να υπάρχει.

Επίσης το κείμενο πρέπει να έχει αυτό που λέμε “ροή”. Δηλαδή να είναι κατανοητό, και ακριβές. Οι προτάσεις που χρησιμοποιούνται να είναι πλήρεις και σαφείς.

Η εργασία ολόκληρη πρέπει να έχει σαφή τμήματα, από επιμέρους θέματα, παραγράφους και προτάσεις.  Η γενική δομή είναι να εμφανίζονται οι γνώσεις που μάζεψαν οι μαθητές, να βγάλουν τις ιδέες και πληροφορίες που χρειάζονται, να τις χρησιμοποιήσουν για να βγάλουν τις προτάσεις και τα συμπεράσματά τους και τέλος να σχολιάσουν τα σημεία εκείνα που χρειάζεται, προκειμένου να επιχειρηματολογήσουν για τις επιλογές τους, τις προεκτάσεις που δίνουν στις εργασίες τους, και να τεκμηριώσουν τα συμπεράσματά τους.

Αυτό σημαίνει ότι μέσα στο κείμενο, θα πρέπει να περιγράψουν, να επεξηγήσουν αλλά και να επιχειρηματολογήσουν πάνω στα θέματα της εργασίας. Αυτές οι μορφές κειμένου πρέπει να εμφανίζονται κατά περίπτωση μέσα στην εργασία.

Πολλές φορές το  κείμενο από μόνο του δεν φτάνει. Χρειαζόμαστε “βοηθητικά” τμήματα, τα οποία θα μπορέσουν να βοηθήσουν το κοινό, να καταλάβει τη θέλουμε να πούμε, να τονίσουμε ένα σημείο, να εμφανίσουμε μια αντίφαση, να τεκμηριώσουμε μια άποψη. Αυτά τα βοηθήματα μπορούν να είναι αυτά που με μια λέξη λέμε σχήματα και μπορούν να είναι διαφόρων ειδών, όπως, πίνακες, χάρτες, γραφήματα διαφόρων ειδών, εννοιολογικοί χάρτες, διαγράμματα και πολλά άλλα. Όλα αυτά τοποθετημένα στις κατάλληλες θέσεις μέσα στο κείμενο, με την επεξηγηματική “λεζάντα” από κάτω, θα βοηθήσουν τον μελετητή της εργασίας  να καταλάβει τι έχει μπροστά του αλλά και τον ακροατή να καταλάβει τι ακούει.

Όλα αυτά που περιγράψαμε παραπάνω είναι ένας μεγάλος όγκος υλικού. Όλα αυτά θα πρέπει να “τακτοποιηθούν” με ένα συγκεκριμένο τρόπο, και να έχουν μια σαφή εσωτερική δομή. Κάτι τέτοιο θα διευκόλυνε τον μελετητή αλλά και τον αξιολογητή να παρακολουθήσει την εργασία. Έτσι προσπαθώντας να περιγράψουμε αυτή τη δομή, θα πρέπει αρχικά να έχουμε έναν σαφή και πλήρη τίτλο. Να ακολουθούν τα περιεχόμενα. Εδώ καλό είναι να υπάρχει μια περίληψη της εργασίας έτσι ώστε μέσα σε 250 – 300 λέξεις να μπορεί κάποιος να καταλάβει το περιεχόμενο και το θέμα της εργασίας. Ακολουθεί η εισαγωγή και μετά έχουμε το κυρίως μέρος (δηλαδή το σώμα της εργασίας), όπου οι μαθητές προσπαθούν να απαντήσουν το κύριο ερώτημα της εργασίας, με την παράθεση υλικού αλλά και των σχημάτων που είναι απαραίτητα. Μετά έχουμε τα συμπεράσματα πάνω στα ερωτήματα, και τέλος έχουμε την αναφορά της βιβλιογραφίας και τις παραπομπές. Αυτή η δομή καλό θα είναι να είναι κοινή για όλες τις εργασίες.

Στην αξιολόγηση θα πρέπει να συνυπολογιστούν η σωστή χρήση των παραπομπών αλλά και το να μην έχει η εργασία, λεξικά και γραμματικά λάθη.

Τα παραπάνω φαίνονται σχηματικά στο διάγραμμα που ακολουθεί.

Αύριο κλείνοντας τον κύκλο των παρουσιάσεων θα μιλήσουμε για την δημόσια παρουσίαση της εργασίας και το τέχνημα. Θα δούμε και εκει κάποιες σκέψεις, και όπως έχω ήδη γράψει, ο κάθε συνάδελφος μπορεί να αξιοποιήσει τους παραπάνω χάρτες, για να βγάλει ο ίδιος τα μόρια που θα δώσει σε κάθε κομμάτι της εργασίας.

Οι παραπάνω πίνακες έχουν δημιουργηθεί με βάση το βιβλίο του κ. Ματσαγγούρα, πάνω στις Ερευνητικές Εργασίες, αλλά και σε συνδυασμό με υλικό από διάφορες πηγές που κυκλοφορεί στο Διαδίκτυο.

Το σχόλια σας…καλοδεχούμενα.

Χρόνια πολλά στους Γιάννηδες και τις Ιωάννες. Προσέξτε τις “καλυμένες” Ιωάννες που ονομάζονται “Άννες”. Εγώ έχω δυο τρεις από αυτές αλλά είναι πλέον “σεσημασμένες” οπότε έχουν τις ευχές τους τώρα και όχι το Δεκέμβρη.

Τη καλησπέρα μου….

Όλη η σειρά των δημοσιεύσεων είναι εδώ :

Αξιολόγηση ερευνητικών εργασιών…(μέρος 1ο)

Αξιολόγηση Ερευνητικών Εργασιών – Έρευνα

Αξιολόγηση Ερευνητικών Εργασιών – το Περιεχόμενο

Αξιολόγηση Ερευνητικών Εργασιών : Γλώσσα και Πολυτροπικότητα

Αξιολόγηση Ερευνητικών Εργασιών : Παρουσίαση και Τέχνημα…

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags:' <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Please note: Comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.

Copyright © 2024 Η ΒΔΕΛΛΑ 2 All rights reserved.
Desk Mess Mirrored v1.4.4.1 theme from BuyNowShop.com.